19 foto Ræk mig din hånd.jpg

Musik teater
Tableau over Anne-Marie og Carl Nielsen
Ræk mig din hånd en ægte kærlighedshistorie

30/3-2025 kl. 15.00

Ræk mig din hånd: Performances

Frederikshavn Kunstmuseum

Billetpris 140 kr.

Varighed: 1½ time

Maks. 150 personer​

Udbyder: Maria Junghans

Medvirkende:

Karoline Fleedo fløjte, Maria Junghans skuespiller og

Mikkel Egelund Nielsen guitar

Kunstmuseet og Frederikshavn Teaterforening præsenterer:

Storyteller Maria Junghans har omdannet et historisk dansk kunstnerpars liv til pittoresk fortællekunst. I Ræk mig din hÃ¥nd kommer mennesket før værket, og det har skam sin charme.

Ingen kunstners virke er sÃ¥ stort, at det ikke kan koges ned til en romantisk fortælling. Det var læren, da P2 for et par Ã¥r siden præsenterede Kære Carl, en podcast om to elskende. To elskende, som tilfældigvis var identiske med historiens største danske komponist og en særdeles produktiv billedhugger.

Meget er efterhånden sagt om forholdet mellem Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsen. Den ene har kastet lange skygger over dansk musikliv, den anden har som så mange af hendes kolleger ventet længe på at blive skrevet ind i kunsthistorien.

Hver især var de vældige kunstneriske begavelser, men de var altså også hinandens ægtefolk. Og det har, på godt og ondt, fået kulturformidlere til at gå i romantisk selvsving.

Ræk mig din hånd: Performances