13 Bedrag.jpg

Harold Pinters Bedrag – en moderne klassiker om utroskab

A og B billetter

Udbyder: Folketeatret

Medvirkende: Anette Støvlbæk, Niels Ellegaard og Henrik Lykkegaard.

Omtale: Frederikshavn Teaterforening præsenterer:

I Pinters berømte trekantsdrama er nettet af løgne vævet tæt omkring de tre venner og elskende.

Emma er lykkeligt gift med Robert. Robert og Jerry er bedste venner. Jerry og Emma har haft en affære, som Robert har været uvidende om. Eller har han? Er alt, som det ser ud, og hvem har vidst hvad og hvornår? I en fortælling, som umiddelbart er en enkel historie om utroskab, spoles der baglæns over de ni år, som handlingen udspiller sig over. Den tid, der er gået, har sløret erindringen om, hvad der egentlig skete, og vi bliver vidner til et ægteskab i opløsning og et venskab, der smuldrer.

Bedrag er skrevet i 1978, men er tidløs i sin præcise og hudløse skildring af løgne og hemmeligheder som en del af den menneskelige natur. Det er elementært spændende og genkendeligt at blive ført gennem Pinters labyrint af bedrag og selvbedrag i en nyoversættelse af den prisbelønnede dramatiker Line Knutzon, som har øje for både det absurde og det komiske i Pinters trekantsdrama.

Scenografi, musik eller andet: INSTRUKTION: Maria Vinterberg, OVERSÆTTELSE: Line Knutzon,SCENOGRAFI: Marianne Nilsson